5 önbizalom növelő tipp

Ezt az Önbizalom növelő minikurzust azért állítottam össze Neked, hogy segítselek az önbizalmad növelésében. Olyan ötleteket mutatok, amiket én is rendszeresen használok már jó pár éve és számomra bizonyított a pozitív hatásuk. Mielőtt megnézed mik is ezek, vess egy pillantást arra, mit is takar ez az egyre többet használt fogalom: „ÖNBIZALOM”.

Elsőként próbáld megfogalmazni és akár írd is le ide, hogy számodra mit jelent?
Ha leírtad akkor küldd el nekem, nagyon kíváncsi vagyok a válaszodra és egy esetleges későbbi beszélgetés során remek kiindulópont lehet!

Ősz egy alföldi tanyán
Önbizalom Text

Most pedig megosztom veled, hogy nekem mit jelent: amikor tudom, hogy képes vagyok valamit megtenni, amit megálmodtam és amit régóta szeretnék elérni. Tudom, hogy megvan hozzá az adottságom, tudásom, akaraterőm és véghez viszem energiát nem kímélve. De lássunk egy hivatalosabb megfogalmazást is:

„Önbizalom (főnév): Hit saját magunkban; személyes meggyőződés a saját képességeinkről, erőnkről, céljaink elérhetőségéről, amit nem feltétlenül tudunk igazolni, mégis bizonyosnak tartunk. Bizonyosság arról, hogy képesek vagyunk változást, eredményt okozni, ami fellépésünkben és cselekedeteinkben tükröződik.” (wikiszotar.hu)

Tehát az, hogy tovább próbálkozol valamivel, addig, amíg az sikerül, nem csak a kitartáson múlik, hanem az önbizalmadon is. Azon, hogy el tudod hinni magadról, hogy KÉPES VAGY RÁ!

Azt azonban szeretném kihangsúlyozni, hogy az egészséges önbizalom nem az ego. Az egoból való vezetés és nevelés öncélú.

Ha van önbizalmad, akkor tudod, hogy az időről-időre történő megingásaid, imposztor-érzésed, stagnálásod csak időszakos, és utána újra jön a hegymenet. A tanulásban szükség van a tudás elmélyülésére, a vezetésben a tapasztalat megszerzésére, a nevelésben pedig arra, hogy a gyermekben leülepedjen az általunk átadott tudás és az empirikusan szerzett tudás.

Amikor viszont nincs önbizalmad, akkor magad elé veszed a védőpajzsodat, vagy akár egy falat, várat emelsz magad köré, amellyel elzárod magad a sérelmektől, a negatív kritikáktól, a rosszul eső visszajelzésektől. Hiszen ilyenkor úgyis azt érzed és gondolod, hogy az, amit csinálsz, mondasz, teszel az nem jó, nincs szükséged arra, hogy ezt mások is megerősítsék.

Ilyenkor sajnos nem tudod meglátni a segítő szándékot sem, mert annyira bele vagy süllyedve a saját világodba, a saját mondataidba, hogy képtelen vagy befogadni bármilyen külső szempontot, szemszöget.

Ezt a pillanatot kell megragadni és itt kell a KOMFORTZÓNÁDBÓL KILÉPNI!

Ugyanis ez az állapot egy kellemes, langyos, meleg, otthonos hely, ezt ismered. Innen kilépni az ismeretlenbe viszont rideg, hideg, nem túl kényelmes, és felettébb kockázatos. Ha képes vagy egyedül vagy támogató szakemberrel lerombolni a korlátozó hiedelmeid segítségével megépített falat, akkor nincs is szükség a komfortzónából való kilépésre. Más szóval nem tűnik akkora lépésnek egy kihívás, egy új feladat teljesítése, hiszen az csak egy következő lépés a célodhoz vezető úton, melynek első állomása maga a TUDATOSÍTÁS, vagyis felismerni azt, ami van. Észrevenni, látni azt, ami korlátoz, majd tudatosan „lecserélni” egy olyan új mondatra, szóra, ami engedi számodra a továbblépést, engedi a haladást, engedi a megoldáshoz vezető út megtalálását.

1. A POZITÍV BELSŐ HANG

Előfordult már veled, hogy ha valakitől pozitív gondolatokat vagy motiváló szavakat kaptál, akkor ennek nagyon örültél?

Miért várod ezt másoktól?

Miért nem próbálkozol meg ezzel te magad?

Számos kutatás bizonyítja, hogy a bátorító jellegű szavak és a saját magunkkal folytatott pozitív beszélgetések (self-talk) kedvezően befolyásolják az önbizalmunkat. A coaching során van egy gyakorlat, amit nagyon szeretek használni magamon is és az ügyfeleimmel is, mert nagyon hatékonyan előre tudja lendíteni az önbizalmukat. Ezt most veled is megosztom.

Merre tovább? című festményem

A coaching során van egy gyakorlat, amit nagyon szeretek használni magamon is és az ügyfeleimmel is, mert nagyon hatékonyan előre tudja lendíteni az önbizalmukat. Ezt most veled is megosztom. Ülj le egy csendes helyre egy papírral, ceruzával vagy tollal (amivel jól esik az írás), készíts oda egy csésze teát, kávét, vizet (ízlés szerint), majd hunyd le a szemed és gondolj most magadra. Zárd ki a környezetet, most csak te vagy a fókuszban. Amikor ez megvan, kezdd el összeszedni minden POZITÍV TULAJDONSÁGODAT!

Írd le őket! Itt minden jöhet, külső és belső tulajdonságok egyaránt, minden, amit szeretsz magadban, vagy amire emlékszel, hogy mások mondták rólad! Minden olyan, amire büszke vagy, ami jól esett! Ne állj meg minimum 50-ig!

2. SÉTA

Az ingatag önbizalom oka, hogy a tested nem támogatja az elmédet. Ilyenkor a testmozgás az egyik legjobb terápia, amivel növelheted az önbizalmadat. Sőt, a testmozgás alapvető fontosságú!

A szabad ég alatt és a természetben töltött pillanatok nagyon jót tehetnek a testi és lelki egészségednek.

Tippem: sétálj vidéken vagy egy közeli parkban, én a Városligetben és a Mátrában az erdőben szoktam (mellékelt festményemet is ez ihlette).

Sétálj lassan, ne siess most sehová! Közben figyeld a környezetedben lévő fákat, növényeket, állatokat. Figyeld meg, hogy hogy lépsz, a talpad melyik része ér előbb a talajhoz. Nézd meg azt is, hogy veszed a levegőt.

Vibrálás előtti csend című festményem

Megnézheted a talajt is a talpad alatt. Milyen? Földes vagy füves? Mennyire puha vagy inkább kemény?

Hegyezd a füled! Én ilyenkor megállok, becsukom a szemem és úgy hallgatom a madarak csipogását, az őzek neszezését, a szél hangját. Számolni szoktam azt is, hogy hányféle madárdalt hallok. 

Én, amikor az erdőben sétálok, időről-időre megállok és jó mélyeket szívok a kristálytiszta levegőből. Ezt még gyerekkoromban megtanultam, amikor az asztmám miatt a szüleim sokat kirándultak velem Mátrafüred, Mátraháza erdeiben. A belégzés az orrodon, a kilégzés a szádon történjen és közben próbáld ellazítani magad.

Ha nincs lehetőséged kimozdulni, akkor kertészkedj, akár a teraszodon, erkélyeden vagy a lakóhelyeden lévő zöld kezdeményezésben vegyél részt, de az is jó kezdet, ha beszerzel egy zöld növényt, amit a lakásban gondozhatsz.

Jó alternatíva az is, ha kinyitod az ablakot és megfigyeled mi zajlik ott. Mit látsz? Fákat, növényeket, állatokat? Eső, szél vagy napsütés milyen hatással van a bőrödre? Megnézheted a felhőket. Milyen a színük, a formájuk? A legkisebb fiammal szoktuk azt játszani, hogy ki milyen alakzatot lát bele a felhőbe. Jó móka!

3. VIZUALIZÁCIÓ

Folyamatosan szánj időt a céljaid vizualizálására!
Tudom, ez elsőre kicsit furcsán hangzik, és olyan, mintha csak egy kis álmodozásról lenne szó, de ha beleképzeled magad egy olyan helyzetbe, amelyben éppen szívesen lennél, akkor annak komoly pszichológiai hatása lehet. Erre nagyon népszerű művészetterápiás módszer a montázs készítés. Javaslom, hogy teremts magadnak 1-1,5 óra nyugalmat és készítsd el Te is.

JÖVŐKÉPEM - Az élet, amit élni szeretnék
(Művészetterápiás montázs készítés leírása)

Eszközigény: Nagyobb karton, ragasztó, olló, magazinok, fényképek, színes papírok, fóliák, dekortapasz, anyagok.

Feladat: Jelenítsd meg azt az életet, amit élni szeretnél! Ha egyáltalán nem tudod megfogalmazni, mit szeretnél, akkor hagyd, hogy az érzelmeid vezéreljenek, nem kell feltétlenül nagyon tudatosnak lenned. Válassz olyan fényképeket, színeket, amik valamiért megfognak, tetszenek. Akár te is rajzolhatsz, színezhetsz, írhatsz rá, díszítheted bármivel, ami úgy érzed, hogy odavaló.

Montázs feltöltés
Saját montázsom fotója

4. ALKOTÁS

Tudtad, hogy az alkotás is növeli az önbizalmad?

Azáltal, hogy tanulsz valami újat, és a kezedben tarthatod a saját magad által készített munkádat, nő az önbizalmad, jó érzéssel tölt el, hogy erre is képes voltál!

Már nem emlékszem, hogy hol olvastam, de az biztos, hogy a kézműveskedés jót tesz az énhatékonyságnak is, mert azáltal, hogy megéled, hogy sikerült elkészítened valamit, ami lehet egy festmény, egy ékszer, egy agyagedény, egy játékbáb vagy egy ruhaköltemény stb., a “képes vagyok rá” -érzést az életed többi területére is magaddal tudod vinni és ebből új erőt meríteni.

Én abszolút ezt érzem, minden egyes alkalommal, amikor elkészül egy újabb festményem. Természetesen nemcsak a festés, hanem bármelyik művészeti, kézműves tevékenység által megtapasztalhatjuk a fent leírtakat. Néhány ötlet: Naplóírás, élményfestés, hastánc, Art coach-al (akár velem) vizsgáld meg a témádat, mélyítsd el az önismeretedet a művészetterápia széles eszköztára segítségével, és közben megtapaszthatod az alkotás fantasztikus sokrétű és lélekemelő hatását, tanulj meg varrni, horgolni, faragni, ékszert készíteni stb. – válassz olyan technikát, ami tetszik, de eddig még nem volt alkalmad, lehetőséged kipróbálni.

Én, alkotás közben...

Kíváncsi vagyok Neked melyik a legvonzóbb ötlet a fentiek közül? Mi lesz a Te megoldásod? És mi lesz az első lépés, amit megteszel a megvalósításához? Ha van kedved, vedd fel velem a kapcsolatot! 

5. TARTSD A FÓKUSZT!

Az utolsó pontban az ÉN-idő fontosságát szeretném kihangsúlyozni. Sokan azt gondolják, ez egyfajta úri huncutság vagy egoizmus. NEM! Az ÉN-idő az az idő, amikor valóban csak magaddal foglalkozol vagy olyan tevékenységeket végzel, amelyekkel senkinek sem kell megfelelned, amelyek nem kötelezőek és időhöz kötöttek, ugyanakkor lehetővé teszik, hogy csak önmagadra fókuszálj. Ekkor valóban CSAK és KIZÁRÓLAG rólad van szó!

Javaslom, iktasd be a naptáradba is legalább heti egy alkalommal a magadra fordított időt és ne engedd, hogy bárki miatt ezt átírd, kitöröld! Tapasztalatom szerint az Anyukák számára különösen fontos – tudom, három fiam van, illetve az elmúlt évek során több száz anyukával konzultáltam – hogy meghatározott időközönként egyedül, csendben tudjanak lenni.

Te is tedd meg ezt MAGADÉRT, szánj időt rendszeresen arra, hogy elvonulj, akár csak a másik szobába, magadra csukd az ajtót és figyelmed és energiád ekkor nem a körülötted lévő dolgokra – környezetre, családra, barátra, s főleg nem a munkára – irányítsd, hanem Önmagadra és azokra a tevékenységekre, amelyek a leginkább energetizálnak, feltöltenek téged. De az sem baj, ha csak „semmit teszel”, unatkozol. Nagyon fontos, hogy sose legyen lelkiismeret furdalásod! Nem vagy önző sem! Rendszeres időközönként szüksége van (lenne) mindenkinek az egyedüllétre és akár semmit sem csinálni! Ne félj Önmagaddal egyedül maradni.

Bízom benne, hogy segítségedre voltam az ötleteimmel és az általam is rendszeresen végzett gyakorlatokkal. Ha úgy érzed, hogy támogatásra van szükséged, mert elakadtál életed valamely területén, keress bizalommal a lenti elérhetőségeim egyikén.
Sok sikert kívánok Neked az Önmegvalósításod útján!

Ha tetszett a minikurzusom, kérlek, adj értékelést!

Vedd fel velem a kapcsolatot!

Vitorlások (Van Gogh után szabadon)

TELEFONSZÁMOM: 06305265774    EMAIL CÍMEM: info@alkotoanyu.hu    Lépj be a Facebook csoportomba is!